Media Law Prof Blog

Editor: Christine A. Corcos
Louisiana State Univ.

A Member of the Law Professor Blogs Network

Friday, January 28, 2005

BBC Faces Blasphemy Complaints After Broadcasting Jerry Springer Opera

The Scotsman reports that Operation Christian Vote, a Christian political party, has asked for an official investigation into whether the BBC broke the law by airing the program Jerry Springer--The Opera on BBC2. The musical is currently running in London's West End. The broadcast attracted both a large audience (nearly 2 million viewers) and a large number of objections (47,000). The head of Operation Christian Vote, the Reverend George Hargreaves, identified a particular scene in the show as blasphemous. (Kate Foster, Springer TV Opera Faces Blasphemy Complaint, January 16, 2005).

For its part, the BBC defends the transmission. The Times reports that BBC Chairman Michael Grade checked with BBC Director-General Mark Thompson to make certain that the performance would not be considered either criminal or offensive. Both the network and Ofcom (the British agency empowered to regulate UK communications industries) are preparing to investigate the matter. (Adam Sherwin, BBC Chief Defends Jerry Springer, Times Online, January 13, 2005).

A BBC Radio 3 producer has left his post over the matter, citing a matter of conscience. The Times quotes Anthony Pitts' letter of resignation as indicating his dismay over the extent of the offense.

The protests over Jerry Springer--The Opera follow by just a few weeks objections by some in the Birmingham, England Sikh community to the staging of a play called Behzti (Dishonor) by the Birmingham (England) Repertory Company. Dan Tench, a specialist in public and media law at Olswang, offers an interesting review of the application of blasphemy law in England and Scotland over the past 400 years. Tench surveys the use of the charge against booksellers and publishers through the 1970s. He points out that even the European Convention on Human Rights with its protections for freedom of expression does not quite succeed in overcoming the presumption that the charge has a legitimate purpose.(Dan Tench, The Guardian, January 17, 2005). But as he points out, we cannot tell exactly what "blasphemy" means in the English legal scheme. He reviews the Gay News case which proceeded throughout the British courts to the European Court of Human Rights. (See R v. Lemon, R v. Gay News Ltd., [1979] Appeal Cases 617, [1979] 1 All England Law Reports 898, [1979] 2 Weekly Law Reports 281).

January 28, 2005 | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)

Thursday, January 27, 2005

Judge Allows Condit's Defamation Suit to Proceed

Court TV is reporting that U. S. District Judge Peter K. Leisure has now allowed part of former California Congressman Gary Condit's defamation lawsuit against writer Dominick Dunne to go forward. Condit originally filed the suit against Dunne in December of 2002, after Dunne appeared on various talk shows including "Larry King Live" and theorized about the disappearance of intern Chandra Levy.  Court TV elaborates that according to the judge, Dunne also connected Condit to the disappearance by saying, "I believe firmly that he knows more than what he has ever said." Condit had also claimed that statements Dunne made in newspapers were also defamatory, but Leisure dismissed those parts of the suit. 

January 27, 2005 | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)

Wednesday, January 26, 2005

Hearing Set Over Constitutionality of California Code Section

Roy Paul, the Los Angeles judge presiding over the divorce trial of Ron and Janet Burkle, has set a February 18, 2005 date to hear arguments over whether records should continue to be sealed pursuant to California Family Code Section 2024.6 in the case of Burkle v. Burkle. Lawyers for the Los Angeles Times, the Associated Press and the California Newspaper Publishers Association, as well as Mrs. Burkle's attorneys, have challenged the code section's constitutionality on various grounds. The Briefs read in part: "...Mr. Burkle is asking this Court to seal virtually the entire court file and proceedings--including court orders and judgments--in his acrimonious divorce case. Mr. Burkle is relying on a new secrecy statute, Family Code [section] 2024.6, which requires the automatic sealing of any divorce court document that discloses the financial assets of one of the parties. Curiously, this new statute was signed into law as "urgency legislation" by Gov. Arnold Schwarnegger on June 7, 2004--just months after this Court denied Mr. Burkle's previous request to seal divorce court records containing financial information--and shortly before Mr. Burkle and his companies donated $121,200 to the governor's political committees on March 1, 2004....This Court should reject Mr. Burkle's latest bid to hide his divorce proceedings and his financial asset information...Even assuming that Family Code [Section] 2024.6 provided for the blanket sealing of the entire divorce file--which it does not--this hastily enacted statute is flatly unconstitutional because it requires the trial court to seal divorce court records, including court orders and judgments, without providing for the document-by-document analysis and threshold inquiries required by the First Amendment." Read more of the Intervenors' Briefs here and here.

January 26, 2005 | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)

Tuesday, January 25, 2005

New Zimbabwean Law Limits Media Rights

On January 7, a new law entitled the Access to Information and Protection of Privacy Amendment Act  went into effect in Zimbabwe. Together with the Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA), which was passed in 2002, it allows the government to prosecute journalists caught working without government permission. Zimbabwe's Media and Information Commission oversees the independent media in the country. Article 19, an NGO registered as a charity in the UK, has released a report on the AIPPA. The report begins, "The Access to Information and Protection of Privacy Act, commonly referred to as AIPPA, was passed by the Parliament of Zimbabwe on 31 January 2002 and signed into law by President Mugabe on 15 March 2002. It may accurately be described as the leading weapon of the government and the ruling ZANU PF party in their ongoing campaign to stifle independent media reporting in Zimbabwe." Zimbabwe's next general elections are scheduled for March of this year.

January 25, 2005 | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)

7th Circuit Ruling Still Pending in Hosty v. Carter

Those interested in the rights of student journalists anxiously await the 7th Circuit’s ruling in Hosty v. Carter, a case argued January 8, 2004. The University in Hosty claims the right to practice prior review of its student newspaper, The Innovator, which has now been shut down. Governors State University Dean of Student Affairs Patricia Carter halted publication of the bimonthly paper in 2000 after it printed articles criticizing the university administration. The Managing Editor of the paper, Margaret Hosty, and two other students filed suit in federal district court charging First Amendment violations. In November 2001 the district court allowed the suit to proceed and in 2002 the university appealed, citing Hazelwood v. Kuhlmeier. The 7th Circuit eventually found in favor of Hosty, April 10, 2003. However, in July 2003 the Illinois Attorney General, Lisa Madigan, successfully intervened on behalf of the University. The 7th Circuit vacated the April 10th decision and agreed to a re-hearing en banc. The Student Press Law Center (SPLC) has an informative page on the case on its website.

January 25, 2005 | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)

FCC Hands Down Its Rulings in Indecency Complaints

The Federal Communications Commission has refused to rule that a word in general, and vulgar, use as an alternative for the male sexual organ was indecent when spoken by characters on episodes of "Dawson's Creek," or when alluded to on an episode of "Friends." It also ruled that an episode of "King of the Hill", a cartoon series, did not reach a level of indecency when it depicted--briefly--a boy entering a shower after removing his towel. In FCC 04-279 and FCC 04-280, the FCC dismissed more than 30 complaints involving indecent language on network TV  that the Parents Television Council has filed since 2001. Both Commissioner Martin and Commissioner Copps approved in part and dissented in part; Commissioner Martin will issue a statement at a later date. Commissioner Copps issued a statement today, charging that the FCC had merely lumped together these complaints, failing to analyze them carefully or to provide any meaningful guidance for viewers or for broadcasters attempting to determine when the FCC might hold them accountable for indecent or patently offensive language. Perhaps in an attempt to ward off criticism, Fox, which drew a $1.2 million fine from the agency for its show "Married by America", has decided to rename its cable channel sport talk show "Best Damn Sports Show Period" "Best Darn Super Bowl Road Show Period." "Married by America" garnered a reported 90 complaints (written by 23 people) about its content. However, blogger Jeff Jarvis reported that most of those complaints seem to have come on form letters generated by the Parents Television Council.  Frank Ahrens discusses the FCC rulings in an article in the Washington Post today at page E01. See Frank Ahrens, "FCC Dismisses 36 Indecency Complaints as Not "Patently Offensive".

January 25, 2005 | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)

Monday, January 24, 2005

Stephen Colbert Interviewed on Fresh Air

Stephen Colbert is the interviewee on Terry Gross' show Fresh Air today,  January 24, 2005. Colbert is the "newsman" on Jon Stewart's Daily Show. NPR also offers a related story on "Comedy as News," its Talk of the Nation, March 4, 2004, broadcast.

January 24, 2005 | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)

Harvard Student Finds Attorney To Defend Him Against Apple Suit

Nick Ciarelli, facing a lawsuit by Apple Computer over information he revealed on his Think Secret website, will be represented by Terry Gross of the San Francisco firm of Gross & Belsky. Ciarelli, who uses the online pseudonym of Nick de Plume, had considered abandoning his website if Apple agreed to drop the lawsuit, according to a story reported today on National Public Radio, but the Electronic Frontier Foundation, which has worked with Gross in the past, put the Harvard student in touch with the attorney. While Apple contends that Ciarelli revealed trade secrets, Gross plans to respond that the First Amendment protects the budding journalist's writing, since nothing that Ciarelli published was illegally obtained. Pamela Samuelson has published an interesting working paper on the conflict between protecting trade secrets and freedom of speech, in which she also reviews the literature by other scholars in the area including Andrew Beckerman-Rodau, RIchard Epstein, David Greene, Mark Lemley, and Eugene Volokh.

January 24, 2005 | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)